Drie trends vanuit de wereld ‘Onderwijs en Wetenschap’

Zet je sportoogkleppen af en laat je inspireren

Wat of wie zijn millenials? Wat is de impact van nanotechnologie op ons leven? Hoe werkt de circulaire economie? Wat is het principe van de deeleconomie? Waarom stappen organisaties af van de 40-urige werkweek? Wat is de toekomst van artificial intelligence en hologrammen? En hoe ziet de wereldbevolking er over 20 jaar uit?  Allemaal vragen die wellicht in eerste oogopslag niet direct relevant lijken voor sport. Maar als je het mij vraagt is niets minder waar. Voor sportprofessionals die bezig zijn met de toekomst van sport is dit zeker relevant en vooral inspirerend.

In deze reeks artikelen neem ik jullie mee ver buiten de bekende sportwereld.  We zetten onze sport oogkleppen af en laten ons inspireren door de wereld daarbuiten. Je zult versteld staan door wat je tegenkomt. In ieder artikel verkennen we één of meerdere werelden. Hiervoor blijven we wel op aarde maar we kijken naar andere werelden zoals ‘Onderwijs & wetenschap’, ‘Economie’ of ‘Infrastructuur & Milieu’. Per wereld verkennen we een aantal trends en voorbeelden. Bij alles dat we tegenkomen is het interessant onszelf twee vragen te stellen: 1) Wat kan de sport hiervan leren? En 2) Waar kan sport een rol spelen in deze wereld? Ik geef in de artikelen geen antwoorden op deze vragen. Er zijn overigens geen goede of foute antwoorden. Laat het op je inwerken, denk er nog een keer rustig over na en kijk hoe deze trends en ontwikkelingen van betekenis kunnen zijn voor jouw werk in de sport. Want parallellen zijn er altijd!

In dit eerste artikel nemen we de wondere wereld van ‘Onderwijs en Wetenschap’ onder de loep.

De wereld van ‘Onderwijs en Wetenschap’ onder de loep

Trend 1: van kennis naar vaardigheden

Kennis is tegenwoordig overall en altijd toegankelijk. Je ziet daarom een belangrijke verschuiving in het onderwijs van de focus op het aanleren van kennis naar de focus op het aanleren van vaardigheden. Ook wel de 21st Century skills genoemd. Daarbij gaat het om skills als samenwerken, probleemoplossend denken en creativiteit.

Wat hierbij aansluit is de zoektocht naar context in de leeromgeving. Stichting Right to Play predikt dit ook overal ter wereld. Context gaat erom dat je hetgeen je leert direct kunt toepassen in een reallife situatie: van theorie naar praktijk. Vaak zie je daarbij dat het ouderwetse rapport vervangen wordt voor een projectenportfolio waarin het kind / de student laat zien wat hij/zij gemaakt/gedaan heeft met de opgedane kennis. Wat is nou een leukere context dan sport?!

Kids want do something that is meaningful to them and relevant to life in the real world outside of school – Right to Play

In deze zelfde lijn heeft één van de meest gerenommeerde universiteiten in Amerika, Massachusetts Institute of Technology (MIT), al haar colleges gewoon openbaar online gezet. Ook zij zien in dat hier niet meer hun toegevoegde waarde ligt. Ook zij focussen zich meer en meer op het toepassen van deze kennis, het combineren van verschillende delen kennis tot iets nieuws (definitie van innovatie!) en het ontwikkelen van vaardigheden om studenten te helpen succesvol te zijn in de snel veranderende wereld. Dit is geen kleine stap geweest: zij hebben als opleidingsinstituut zichzelf opnieuw moeten uitvinden en hun totale positionering en toegevoegde waarde moeten herijken.

Facts, knowledge and ideas are available for everyone, every time, everywhere. We’ll still teach science and math and technology and engineering, but not as an end in of itself but in the service of having kids actually create something, actually do something with the knowledge – MIT

 Trend 2: digital leren

Het zal niemand verbazen dat we ook steeds vaker digitaal leren. Dit heeft een aantal bekende voordelen: op afstand en in je eigen tijd leren. Maar het belangrijkste is misschien nog wel dat iedereen op zijn eigen tempo en niveau kan leren. En dan hebben we het nog niet eens over technieken als virtual reality of hologrammen waarmee je mensen (in dit geval kinderen) van over de hele wereld met elkaar kan laten leren (of sporten?). Is het niet zo dat veel mensen stoppen met een bepaalde teamsport omdat de niveauverschillen of verschillen in inzet binnen het team onaangenaam groot zijn?

Mocht je denken dat een digitale of virtuele sportvriend sciencefiction of toekomstmuziek is, dat is niet zo. Trendwatching, één van de meest gerenommeerde trendwatchers, benoemd ‘de virtual companion’ als één van de vier belangrijkste trends voor de komende jaren (op Emerce Eday 2017).

Daarnaast maken digitale toevoegingen het leren veel leuker, interactiever en intuïtiever. Lang leve gamification om bijvoorbeeld een nieuwe taal te leren. Gelukkig wordt dit ook al in de sport toegepast. Mijn favoriet: de Table Tennis Trainer.

Trend 3: Samenwerken

De laatste trend gaat wat dieper in op één van de 21st century skills: samenwerken. Daar waar wetenschappelijke instellingen vroeger bezig waren elkaar af te troeven zijn ze erachter gekomen dat ze meer kunnen bereiken door samen te werken. Het creëren van open source platforms en het laten ontstaan van cross functionele samenwerking leidt zelfs tot nobelprijzen.

Three scientists shared this year’s Nobel Prize in Chemistry. But none of them were actually chemists. The Nobel committee didn’t make a mistake. The non-chemists’ discovery simply didn’t fit into one traditional research discipline. Their breakthrough — a technique for improving the resolution of material viewed through a microscope — drew on physics, chemistry and biology

Hier zijn een aantal belangrijke ontwikkelingen aan vooraf gegaan. Ten eerste hebben deze wetenschappers de stap gezet van prestatie naar purpose. Het ging niet om het winnen van de nobelprijs. Het ging om waarde toe te voegen aan de wereld. Het gezamenlijke doel om de wereld een beetje beter te maken. Let op: het hoeft niet altijd zo te zijn dat je allemaal precies hetzelfde doel hebt! Als je elkaars doel maar weet en respecteert en als hier maar geen tegenstellingen in zitten. De natuurkundige, bioloog en scheikundige in het voorbeeld hadden ook niet per se hetzelfde doel. De tweede, aansluitende stap, is dat deze wetenschappers hun eigen ego opzij hebben gezet. Ego’s staan samenwerking in de weg. Enorm in de weg…

Laat je inspireren en deel jouw inspiratie

Tot zover drie trends vanuit de wereld van ‘Onderwijs en Wetenschap’. Wat haal jij hieruit voor je eigen sportwereld? Wat inspireert of triggert jou om wellicht iets mee te doen. Wil je een keer sparren over wat deze trends en ontwikkelingen voor jouw sportorganisatie én vooral voor jouw sporters kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op, dan drinken we een keer een kop thee.